Hur Kopplas Instant Gratification Till Kundupplevelse?

Tålamod är inte den främsta egenskapen vi människor besitter. Det är något vi övar upp i förväntan på att något ska hända. Idag är tålamod något som prioriteras bort i våra liv. Samhället pockar på att vårt tålamod inte” behöver” spela någon större roll och att vi kan få det vi vill ha direkt, utan väntetid.

Instant Gratification är ett fenomen om alltid funnits hos oss människor. Det är en biologisk drift inom oss som hjälper oss vara motiverade, engagerade och bibehålla lugnet till att få det som vi vill ha.
Men idag har vår drift blivit mer avancerad och mindre tålmodig. Mer krävs av omgivningen för att göra oss nöjda. Vi förväntar oss att får det vi vill ha och exakt det vi vill ha, Nu.

Instant Gratification ställer idag höga krav på organisationer och medarbetare. Vi lever i en tid där kunder blir mer och mer medvetna kring vad de vill ha och vad de inte vill ha.Kundupplevelser grundar sig i att behov och känslopåslag  blir bemötta på rätt sätt och i god tid.

Idag handlar det om att ligga i framkant till att veta vilka ens kunder är och på vilka sätt de vill ha saker på.
Vilka känslopåslag har kunder och hur vill de ha det som de betalar för?

Att ha ett makro och ett mikroperspektiv på kundupplevelser är en otroligt viktig komponent i organisationer, kanske den viktigaste.

Kunder är inte heller lika ”rädda”för att prata öppet på plattformar om saker som försämrat deras upplevelse.
De är dock lika angelägna till att tala gott om hur bra de blir bemötta och vilka som svarar på deras behov, för att sedan sprida det goda vidare. Vi lever i en tid där belöning i alla dess former från kund till företag, är större än någonsin. För vissa ” egentligen de flesta” organisationer innebär omdöme, livsnäring till rullning av verksamhet. Vi människor är naturliga budbärare både i gott och ont, och vi visar det.

För företag handlar det om en balansgång i att känna ett genuint intresse för kunden, så att medarbetare förstår innebörden av kundens behov. Dessutom att hålla koll på var i tiden kunden befinner sig och hur tiden kommer forma och påverka deras behov.

“CMO 2020: The 20 Most Important Pursuits Of Next Year’s Winning CMOs”

Det är alltså hög tid att arbeta med kundupplevelser och engagera medarbetare inom kundlojalitet för att kundupplevelser ska bli på rätt sätt. 2020 sägs vara det året då kundupplevelser blir den viktigaste komponenten hos företag för överlevnad på marknaden. Det handlar om att sätta sig in i kundens skor, veta vart den är, gå samma väg och veta vart kunden är på väg. 

 

 

Vi på DANJI jobbar dagligen med företag för att öka sin lönsamhet och kundlojalitet. Det som gör oss unika är att vi gör djupanalyser som kompletterar kvantitativa data med affärskritiska kvalitativa data som utgår från ett psykologiskt och sociologiskt perspektiv.

 

Hur behöver du koppla Instant Gratification Till Kundupplevelse? Kontakta oss så pratar vi mer!

No Comments

Post a Comment