B2M, Business To Machine

Det finns inget artificiellt med den intelligensen vi människor besitter och det mest fantastiska av allt är att vi kan känna saker. Att vi har en magkänsla.
B2M, Business To Machine,  ett nytt förhållningssätt, en ny värld.

 

Facebook ger dig tips på vilka du ” bör bli vän med”.  Vilka events du ”kanske” vill gå på baserat på de du varit på, eller bara kikat på. Netflix föreslår vilka program du borde titta på. Spotify föreslår musik och artister du bör lyssna på. Tinder berättar vem du ska gå på dejt med och Ebay vad du bör köpa härnäst.

 

Utan att vi är medvetna om det så är det något annat som ” tar hand” om våra beslut. Algoritmer och AI har blivit en omedveten del i våra beslut, på alla plattformar. Vi är inte ensamma i våra beslut längre.
Vi lever i en digital revolution. I en värld som går med en hastighet så snabb att vi inte hinner greppa alla skeden. Vi delar omedvetet första plats som regissör i våra liv tillsammans med algoritmer och AI.

Inom marknadsföring blir B2M högst relevant på agendan. För att förstå vad B2M innebär så måste vi ligga i framkant kring att förstå hur människors behov förändras och hur de kommer påverkas av B2M. Vem kommer medarbetare kommunicera med och vem kommer ta besluten?  Hur kommer kundupplevelser formas? Kommer behoven vara grundade i känslor eller baserade på algoritmer? Hur mycket kontroll har vi och vem är det som bestämmer egentligen?

B2B och B2C är inte främmande för oss, men B2M, Business To Machine är en ny term som kommer användas mer och mer och vi måste jobba tillsammans med den och inte runt eller emot den. B2M är ett nytt förhållningssätt. Det är inte en fråga om kundupplevelser kommer påverkas av AI och algoritmer. Det gör den redan och det kommer fortsätta.  Frågan är hur vi ska hantera påverkan av hur AI och algoritmer kommer att influera kundupplevelser. Hur kommer en kundupplevelse se ut om 5 år? Hur mycket av kundupplevelsen kommer vara kontrollerad och styrd av människan? Hur delaktig kommer människan att vara i sina beslut?

Det som sker i oss människor är en konstant process av algoritmer i aktivitet. Algoritmerna inom oss är uppbyggda av erfarenheter, minnen och drivkrafter. De påverkas av saker vi tycker om och saker vi inte tycker om. Vi har alltså inneboende algoritmer som hjälper oss i livet. Utan dem så hade vi inte överlevt. Så egentligen är ” algoritmer” livsviktiga, en överlevnadsinstinkt och inte främmande för oss. Men den digitala revolutionen pockar ständigt på våra inneboende algoritmer och ”hjälper/underlättar/föreslår/antar” oss till att göra saker. Nu handlar det om att jobba tillsammans och förstå båda algoritmer. De digitala och de biokemiska för överlevnad.

 

 

Danji team sitter på expertiskompetens inom kundupplevelse, organisationsutveckling, resultatstyrning, medarbetarskap och ledarskap.I frågor som dessa behövs olika perspektiv och insikter för att förstå hur vi ska gå vidare. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att förstå dina medarbetare och dina kunder på djupet?  Kontakta oss så bokar vi in ett möte!

 

 

No Comments

Post a Comment